Veilige school

INOS

Helaas is het soms realiteit dat kinderen te maken krijgen met huiselijk geweld en/of kindermishandeling. Scholen zijn sinds 2013 wettelijk verplicht om een Meldcode te hanteren. Zo kunnen zij  sneller en beter ingrijpen bij vermoedens van kindermishandeling. Dat hoort tot de verantwoordelijkheid van alle medewerkers van INOS.

Ik ben, omdat wij zijn! Wij geloven dat wij allemaal samen zorg dragen voor onze leerlingen: ouders/verzorgers en school. Wij zijn alert  op signalen die kunnen duiden op huiselijk geweld en/of kindermishandeling. Onze medewerkers reageren assertief op deze signalen. De meldcode is bedoeld ter ondersteuning. Zo weet iedereen wat vastgelegd wordt en welke stappen worden verwacht bij signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling en welke ondersteuning daarbij voor handen is.

De Meldcode maakt onderdeel uit van het schoolveiligheidsplan van Kbs De Spoorzoeker. Je vindt deze meldcode onderaan deze pagina onder het kopje meer informatie.

Spoorzoeker

Kbs De Spoorzoeker wil een veilige school zijn. Een school waar voortdurend serieus aandacht wordt gegeven aan het realiseren van een veilig schoolklimaat en aan het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. De veiligheid op een school bestaat uit zowel de sociale veiligheid als de fysieke veiligheid. Hoe we dit doen staat beschreven in het schoolveiligheidsplan.

We werken structureel aan een warm en fijn pedagogisch klimaat door Kanjerlessen en Taakspel in te zetten. Jaarlijks wordt de sociale veiligheid gemonitord door de inzet van vragenlijsten bij de leerlingen van de groepen 6 t/m 8.

Coördinator sociale veiligheid

Op onze school is een geschoolde gedragsdeskundige actief als coördinator sociale veiligheid. Bij haar kunnen leerlingen terecht als zij met pestgedrag te maken hebben. Deze coördinator, zelf ook groepsleerkracht, zal er bij een pestsituatie alles aan doen om te zorgen dat een kind zich weer veilig gaat voelen.

Interne vertrouwenspersoon

Sommige zaken zijn niet zo gemakkelijk bespreekbaar. Daarvoor zijn op onze school twee opgeleide (interne) vertrouwenspersonen werkzaam. Zij staan in onze schoolgids vermeld. Teamleden en leerlingen kunnen bij deze vertrouwenspersonen terecht. Maar als ouder/verzorger kunt u ook met hen in gesprek gaan. Zij zullen betrokkene(n) terzijde staan en zo nodig de weg wijzen naar die personen of instanties die hen verder kunnen helpen.

Indien een interne vertrouwenspersoon in kennis wordt gesteld van (vermeende) strafbare feiten is deze verplicht dit te melden aan het bevoegd gezag (het bestuur). Hiervan wordt dan direct aangifte gedaan.

Externe vertrouwenspersoon

Voor alle INOS-scholen zijn twee externe vertrouwenspersonen beschikbaar vanuit de organisatie  Deze externe vertrouwenspersonen kunnen door ouders ingeschakeld worden wanneer er bijvoorbeeld sprake is van ernstige klachten (machtsmisbruik, seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld, etc.) die niet door de coördinator sociale veiligheid of de interne vertrouwenspersonen kunnen worden opgepakt.

Leerlingen en/of ouders kunnen hiernaar doorverwezen worden, maar kunnen ook rechtsreeks zelf contact opnemen. De externe vertrouwenspersoon heeft geheimhoudingsplicht. Dat betekent dat er alleen met toestemming aan anderen informatie gegeven mag worden.

De externe vertrouwenspersonen voor INOS zijn:

Mevr. Ilse Oerlemans
Tel: 06-81575900
E-mail: ilseoerlemans@vertrouwenswerk.nl

Mevr. Annelies de Waal
Tel: 06-3646887
E-mail: anneliesdewaal@vertrouwenswerk.nl

Fysieke veiligheid

Veiligheid heeft ook een fysieke kant. Zo heeft de school meerdere opgeleide bedrijfshulpverleners (BHV’ers) die (eerste) hulp verlenen bij bijv. ongevallen of brand. De school organiseert jaarlijks ontruimingsoefeningen.

De arbo wetgeving wordt nageleefd om er voor te zorgen dat werknemers veilig en gezond hun werk kunnen uitvoeren. Leerlingen moeten ook veilig en gezond naar school kunnen gaan. Hiervoor wordt tweejaarlijks de Riscio Inventarisatie van de Arbomeester ingevuld en deze wordt gemonitord.

Klachten

Als de normale wegen in de school niet tot een oplossing leiden waar u tevreden over bent, dan kunt u gebruik maken van de klachtenregeling. Deze regeling is door ons bestuur (INOS) opgesteld en na te lezen via een link onderaan deze pagina.