Rapportage

Rapportfolio

Ieder kind bouwt in zijn schoolloopbaan een digitaal rapport op middels MijnRapportfolio. In dit rapportfolio zijn resultaten zichtbaar en wordt met name de ontwikkeling van het kind vastgelegd. De inbreng van het kind wordt vergroot naarmate ze ouder worden.

Groepen 1/2

De ouders van de kinderen uit de groepen 1- 2 krijgen twee keer per jaar een uitnodiging voor een 10 minutengesprek om de vorderingen van hun zoon/ dochter te bespreken. Dit doet de school aan de hand van het observatiesysteem KIJK!. KIJK! is een observatie instrument voor het volgen van de ontwikkeling van het jonge kind. Wanneer een kleuter zes weken op school is, maakt de leerkracht een afspraak met de ouders om aan de hand van een korte observatielijst, het CB-4-formulier, te bespreken hoe het gaat in de klas en thuis. Elk half jaar wordt deze observatielijst ingevuld en een PDF van deze lijst wordt toegevoegd aan het rapportfolio. Ouders van kinderen die naar groep 3 gaan krijgen in juni een uitnodiging voor een gesprek, als afronding van de kleuterperiode.

Groepen 3 t/m 8

In het begin van het schooljaar vinden er kennismakingsgesprekken plaats met ouders. Vanaf groep 6 zal ook het kind hierbij aanwezig zijn. Gedurende het hele schooljaar is het digitale rapportfolio in te zien en twee keer per jaar is er een moment waarop leerkrachten een rapport met resultaten vanuit het leerlingvolgsysteem Parnassys toevoegen. Aansluitend is er een oudergesprek. Deze mondelinge toelichting maakt de rapportage compleet.

Naast het kennismakingsgesprek zijn er oudercontactmomenten naar aanleiding van het ingevulde rapport (al dan niet facultatief). Deze staan op de jaarkalender ingepland.

Er is tussentijds altijd ruimte om een afspraak te maken voor een gesprek. U kunt tussentijds de resultaten van uw kind volgen door in te loggen op het Ouderportaal van Parnassys. Zo bent u steeds op de hoogte van de toetsen die het kind maakt. In MijnRaportfolio volgt u de talenten van uw kind. De begeleiding van de kinderen zien we als een zaak van ouders en school.

Leerlingvolgsysteem

Kbs De Spoorzoeker volgt de leerlingen systematisch op zowel kennis, als sociaal-emotioneel gebied. Zo ontstaat een goed beeld hoe het met uw kind gaat en kunnen er waar nodig gerichte stappen worden gezet. De directe terugkoppeling van de leerkracht van het kind is daarbij de belangrijkste vorm van evaluatie.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Het digitale programma Kanvas volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling en maakt inzichtelijk of kinderen ondersteuning nodig hebben. Het geeft de leerkracht bovendien inzicht in het groepsklimaat.

Cito-toetsen

De Cito-toetsen geven informatie per (jaar)groep en per vakgebied, maar ook over onze school in vergelijking met andere scholen of jaren. Zo wordt onderwijs doelgericht onderhouden en verbeterd.

Diagnostische toets

Soms wordt een diagnostische toets afgenomen, om beter te achterhalen waarom de leerling op sommige vlakken niet goed presteert. Met deze informatie wordt het kind gericht geholpen.