Skip to content

Werkwijze

Groep 1/2

Kleuters leren spelenderwijs, dat is een belangrijk uitgangspunt van ons kleuteronderwijs. De kleutergroepen zijn heterogeen samengesteld. De leerlingen van groep 1 en 2 zitten bij elkaar in een groep. De leerlingen verschillen van (ontwikkelings-)leeftijd, waardoor het optrekken aan en het leren van en met elkaar centraal staat. In groep 1 en 2 leggen wij een veilige basis voor het vervolg. Een veilige basis betekent voor ons het vrij kunnen zijn van emotionele belemmeringen, nieuwsgierig en ondernemend zijn en het hebben van zelfvertrouwen; de basiskenmerken om tot leren te kunnen komen. 

Groep 3 t/m 8

We werken met moderne methodes om hiermee een doelgericht passend aanbod op de kerndoelen te kunnen realiseren. In de ochtenden staan over het algemeen de kernvakken als lezen, spelling, taal en rekenen op het rooster. Het bieden van goede instructie en het differentiëren naar het passende niveau vinden we belangrijk. Wij gebruiken hiervoor het EDI-model. 

Figuur: EDI

Expliciete Directe Instructie (EDI) is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De leerkracht is daarbij de sleutel tot succes. EDI geeft de leerkracht het gereedschap om met alle leerlingen de leerdoelen te bereiken. Door kwalitatief goede instructie en leerlingen actief te betrekken bij de inhoud van de les, wordt er een zeer grote mate van betrokkenheid gerealiseerd, nemen gedragsproblemen af en neemt de leerwinst toe. 

De leerkracht controleert gedurende alle lesfasen steeds of alle leerlingen het begrijpen. Er wordt denktijd geboden, kinderen mogen overleggen en er worden willekeurige beurten gegeven.

De zaakvakken (aardrijkskunde, natuuronderwijs, geschiedenis ) worden middels het organisatiemodel van VierKeerWijzer aangeboden. Bij dit model wordt uit gegaan van de meervoudige intelligentie bij kinderen. De kinderen leren zelfstandig vanuit hun eigen interesses en kwaliteiten te denken en werken. De leerkracht is naast instructiegever bij de leerkrachtlessen ook de begeleider die de kinderen sturing geeft middels procesgerichte vragen bij de verwerking.  

Naast deze vakgebieden bieden we ook lessen aan voor de sociale emotionele ontwikkeling (Kanjerlessen), de creatieve vakken, verkeer, schrijven, techniek, lichamelijke oefening en Engels in de groepen 7 en 8.