Skip to content

Kanjerschool

Kbs De Spoorzoeker mag zich een Kanjerschool noemen. Alle collega’s hebben deelgenomen aan de Kanjertraining en zijn dus gecertificeerde Kanjertrainers.

Het doel van de Kanjermethode is om kinderen verschillende soorten gedrag te leren herkennen en daar op de juiste manier mee om te gaan. Kinderen leren door de Kanjermethode hun eigen gedrag en dat van een ander te benoemen, in te zien welk gedrag gewenst of ongewenst is en het waar mogelijk aan te passen. Vanuit de Kanjermethode zijn een aantal gedragsregels/afspraken opgesteld waar de teamleden en de leerlingen zich aan houden, om het sociaal- emotionele klimaat op school zo optimaal mogelijk te krijgen en te houden.

Deze kanjerregels zijn positief vertaald:

  • we zijn en doen eerlijk
  • we zijn allemaal gelijk en hebben evenveel recht
  • we lachen mét elkaar
  • we leren voor onszelf op een goede manier op te komen
  • we helpen elkaar en zijn te vertrouwen

Pas als je lekker in je vel zit, kom je echt tot leren.  Gedrag kun je leren en dus geven we in alle groepen wekelijks Kanjerlessen. 

Gouden en zilveren weken

Na elke vakantie doorloopt een groep bepaalde fasen in het proces van groepsvorming. De eerste weken aan het begin van het schooljaar worden de Gouden Weken genoemd. Deze weken zijn bij uitstek geschikt om een fundament neer te zetten voor een goede groepsvorming en fijne sfeer. Leerlingen verkennen elkaar, de leraar en de regels. Na de kerstvakantie kan met name de fase van storming weer zorgen voor onrust in de groep: je bent dan met de klas in de Zilveren Weken beland. Na de Kerstvakantie besteden we extra aandacht aan de sfeer in de klas. 

Taakspel groep 3 t/m 8

Een sterk pedagogisch klimaat wordt tevens gekenmerkt door een goede werkhouding en taakgerichtheid van de leerlingen in de groep. We zetten hiervoor preventief Taakspel in. Taakspel is een groepsgerichte aanpak voor leerlingen van groep 3 tot en met 8 van het basisonderwijs, waarbij leerlingen middels een spel leren zich beter aan klassenregels en regels op de speelplaats te houden. Doel is het verbeteren van taakgericht gedrag en het verminderen van regel overtredend gedrag bij de kinderen en het bevorderen van een positief onderwijsklimaat. 

Hoe werkt Taakspel? Leerlingen spelen Taakspel in teams tijdens de reguliere lessen of activiteiten. De leerkracht bespreekt welke klassenregels er tijdens Taakspel gelden. De leerlingen stimuleren elkaar om zich aan de regels te houden. Alleen dan komen ze in aanmerking voor de beloning, die zij van te voren met elkaar afspraken. Bijvoorbeeld een vrije activiteit of een leuk spel. De leerkracht deelt tijdens het spelen van Taakspel alleen complimenten uit en negeert negatief gedrag.